A segítő kapcsolat kiskátéja I. rész
Kérdezz-felelek formában találsz összegzést azokról az alapvető ismeretekről, amik a segítő kapcsolat jó szakmai színvonalú vezetéséhez szükségesek.
KISKÁTÉ
A SEGÍTŐ BESZÉLGETÉS VEZETÉSÉHEZ
1.) Melyek a segítő kapcsolat legfontosabb jellemzői?
1. professzionális kapcsolat
2. jól körülhatárolható keretei vannak
3. a kliens által hozott témája van
4. a segítő felelős a kapcsolat alakításáért
5. a segítő saját személyiségével dolgozik
6. jól követhető folyamat (kapcsolat felvétel-munkafázis-lezárás)
7. alapvető jellemzője a non-direktivitás
8. célja: a kliens én-képének befolyásolása
9. a segítőt kötelezi a titoktartás szabálya
2.) Hogyan jöhet létre kapcsolat segítő és kliense között?
-elsősorban a professzionalitás érvényesül a klienssel való kapcsolat felvételben: a segítő saját hivatásának területéről választ klienst, ill. onnan adódnak a kliensek: tanítványok, szülők, gondozottak, szociálisan ellátott személyek, ügyfelek, stb.
-a segítő foglalkozású szakember nondirektív attitűdje, problémaérzékenysége folytán interaktív kapcsolatokkal létezik környezetében, így képes visszajelezni az észlelt magatartásváltozásokat, amelynek eredményeként segítő kapcsolat alakulhat ki: kollégákkal, lakókörnyezetben élőkkel, rendszeresen látogatott közösségek tagjaival, ismerőssel, stb.
-a kapcsolatba lépés formáját illetően:
+ a segítő létesít kapcsolatot
+ a leendő kliens keresi meg a segítőt
+ kolléga „küld” klienst
+ másik segítőtől érkezik felkérés
+ egyéb helyről (szociális szféra, valamilyen közösség) kap
felkérést a segítő.
3.) Milyen szempontok szerint dolgozzon a segítő az első interjú során?
Az első interjúban két fontos teendője van a segítőnek:
A.) a tényfeltárás: a segítő megismeri azt a témát, amit a kliens szeretne
megérteni, feldolgozni
B.) az elköteleződés: a klienstéma ismeretében a segítő és a kliens
felvállalja a segítő kapcsolatot
A.) a tényfeltárás során:
a./ a segítő hagyja szabadon beszélni a klienst
b./ tájékozódjon a kliens problémájáról
c./ tartsa tiszteletben a kliens „rejtőzködését”
d./ foglalkozzon a „miért éppen most?” kérdéssel
e./ tudja meg, hogy konkrétan miben kér segítséget a kliens
A tényfeltárás szakaszában figyeljen a segítő a kliens rejtett közléseire is, amelyek a kliens esetleges elégedetlenségét, másféle szándékát tükrözik:
-késik, pontatlan
-lemondja a találkozást vagy szó nélkül elmarad
-jelzi más irányú elvárásait
-rosszabbodó állapotról számol be az ülések után
Célszerű ezeket a problémákat nyíltan megbeszélni, aminek következtében vagy
végleg elköteleződik a kliens a segítő kapcsolat iránt, vagy megszakad a segítő kapcsolat.
B.) az elköteleződés folyamatában:
Inkompetencia esetén:
más mentálhigiénés/egyéb más segítség nyújtáshoz juttatja a személyt a
segítő
Kompetencia esetén:
- a segítő megfogalmazza kliens problémáit (manifeszt/látens)
- megtörténik a segítőt és klienst egyaránt elkötelező „szerződéskötés”
4.) Miben áll a kliens problémáinak megfogalmazása?
A kliens problémájának megfogalmazása azért fontos, mert a segítő ezek által tudja meghatározni a segítő kapcsolat tematikáját, a kliens én-kép befolyásolásának irányát, eszközeit:
§ manifeszt probléma: amivel a kliens megkereste a segítőt amiben
segítséget vár
§ látens probléma:
-a manifeszt tünetek megértését segítő szakmai ismeretek
(fejlődéslélektan, szociológia, rendszerszemlélet, stb.)
felhasználásával feltárja a segítő a kliens elakadásának lehetséges
okait
-meghatározása a kliens megértését szolgálja, ezt a klienssel
nem közöljük
5.) Mi a lényege és mi a menete a szerződéskötésnek a segítő kapcsolatban?
A segítő kapcsolat professzionalitásának egyik mutatója az, ha mind a kliens, mind a segítő elköteleződik a segítő kapcsolat iránt. Az elköteleződés a segítő részéről a kapcsolat szakszerű vezetését, a kliens részéről a változás iránti felelősség vállalását fejezi ki.
Legtöbb esetben nem írásos, inkább a közös megállapodás alapján létrejött szóbeli megegyezés formáját ölti.
Tartalma:
1.) a segítő módszer jellemzőinek megismertetése a klienssel:
§ titoktartás
§ olyan beszélgetés sorozat, amelyben a segítő nem
szándékozik tanácsokat adni, hanem azzal segít, hogy
megérti, hozzásegíti a klienst egy biztonságos légkörben
ahhoz, hogy jobban megértse önmagát, világosabban lássa
helyzetét, s így megtalálja a problémája megoldását
§ azt várja a segítő a klienstől, hogy szabadon és nyíltan
beszéljen önmagáról, érzéseiről
2.) a segítő beszélgetés céljának, tartalmának megbeszélése:
§ a segítő fogalmazza meg manifeszt probléma közelien
§ mindig pozitív terminusokban fogalmaz, építve a
kliensben rejlő önreprodukáló képességre
3.) a keretek egyeztetése
§ helyszín
§ egy ülés időtartama (45-60 perc)
§ a találkozások száma
§ teendő esetleges akadályoztatás esetén, stb.
6.) Hogyan jelenik meg a kliens ellenállása a segítő kapcsolatban!
-a kliens cselekedetével és szavaival akadályozza önmagát és a segítőt, hogy tudatosulhassanak a segítő kapcsolatban a kliensben zajló eddig érthetetlen belső történések
-az ellenállás sosem a segítőnek szól, mindig a tudatosan kitűzött, de tudattalanul félt változásra vonatkozik, a segítő kapcsolat része, sokféle magatartásmódban jelenik meg
-az ellenállásnak kettős funkciója van: védelem az én irányában és akadály az önfeltárás elmélyülésében, a kapcsolat létrejöttében
7.) Mi a különbség az ellenállás és az elhárító mechanizmusok között?
Az elhárító mechanizmusok a kliensben zajló intrapszichés folyamatok, céljuk a kliens számára feszültséget, szorongást okozó érzelmek, képzetek, törekvések elnyomása, csökkentése, ami legtöbbször tudattalanul történik.
Az ellenállás interperszonális folyamat, a segítő-kliens kapcsolatában keletkezik, abban oldható fel a bizalmi légkör elmélyítésével és a segítő kongruenciájával.
8.) Hogyan viszonyuljon a segítő az indulatáttétel jelentkezéséhez a segítő
kapcsolatban?
-az indulatáttétel a kliens „egy jelentős másikhoz” fűződő érzésének, beállítódásának ismétlődése az itt és most helyzetben. Megjelenhet pozitív formában: idealizálás, negatív formában: harag, düh, agresszió és rivalizálásként
-a segítő kapcsolatban is megjelenhet, amikor nagyobb érzelmi töltésűvé válik a kapcsolat, mint ami a valóságos helyzetből adódna. Nem a segítőnek szól, bár ő váltja ki. A segítő nem veszi fel a neki tulajdonított szerepet akár pozitív, akár negatív előjelű is az.
9.) Hogyan nyilvánulhat meg a kliens ellenállása a segítő kapcsolat során?
Metakommunikatív jelek:
-zárt testtartás
-mimika
-gesztikulálás/mozdulatlanság
-fizikai távolság-közelség
-hangszín, hangsúly, beszédtempó
- stb.
Verbális kifejeződés:
-hallgatás, hosszú szünetek, vagy igen-nem válaszok
-a beszédtéma tágítása, váltása, elterelése
-érvelés, magyarázat
-kérdések felsorakoztatása
-állítások ismételgetése (pozitív és negatív tartalmúak)
-indulatos megjegyzések
-stb.
10.) Milyen módon oldhatja a segítő a kliens ellenállását?
§ elfogadóan meghallgatja a klienst
§ elismerését fejezi ki a kliens változtatási szándéka iránt
§ méltányolja a kliens nehéz helyzetét, félelmét, bizonytalanságát
§ kimondja azokat az érzéseket, amelyeket a kliens nonverbálisan kifejez, de nem tudja megnevezni
§ a beszélgetés során a kliens által kimondott fontos, de nem hangsúlyozott érzéseknek hangot ad
§ kongruens: ha elakad a kapcsolat, kimondja a kapcsolatra vonatkozó pillanatnyi érzéseit
Az elfogadó légkör segít az ellenállást oldani.
11.) Hogyan teremtheti meg a segítő a bizalmi légkört (miliőt) a segítő
kapcsolat folyamatában?
-a kliens elakadására fókuszál /”szálfa-hasonlat/ és vele együtt igyekszik megtalálni annak lényegét
-egyenrangú kapcsolatot tart fent a klienssel, amelyben a segítő a kapcsolatnak, a kliens saját életének szakértője
-mindenkor a kliens van a központban, minden érte és a beleegyezésével történik
-a beszélgetést nondirektív módon vezeti –ütemét, irányát, mélységét mindig a kliens pillanatnyi lelki teljesítő képessége szabja meg
-metakommunikatív és nonverbális eszközökkel kifejezi a kliens fejlődési képességébe vetett hitét, támogatásáról, megtartásáról biztosítja
-képes a klienssel való kapcsolatában a közelség-távolság megfelelő szabályozására
-törekszik a kliens feltétel nélküli pozitív elismerésére
-maximálisan működteti empatikus képességét
-hiteles
12.) Mi jellemzi a segítő kapcsolat munkafázisát?
A segítő beszélgetés középső szakasza 3-8 találkozást ölel fel.
1.) Minden találkozás az „itt és most”-ból építkezik.
2.) A segítő nondirektív attitűdjével és a bizalmi légkör megteremtésével, fenntartásával segíti a klienst érzéseinek feltárásában.
3.) A beszélgetések folyamatában mindenkor a kliens áll a központban ,
minden a kliensről szól, átmenetileg sem ütheti ki helyéről sem a
probléma, sem más személy.
4.) A segítő minden találkozás után, a lehető legrövidebb időn belül, jegyzőkönyvet készít a beszélgetések dokumentálása, elemzése céljából.
5.) A segítő észleli a kliens ellenállását és dolgozik vele.
6.) A segítő elmélyíti a bizalmi légkört:
-a kliense feltétel nélküli pozitív elfogadására való törekvésével
-empátiás megértését folyamatosan visszajelzi kliensének (a
megértések próbája) az által, hogy reflektál:
az elmondott történetre
a kliens kimondott érzéseire
a kliens ki nem mondott érzéseire
-hitelesen, teljes személyisével vesz részt a kapcsolatban
-figyel a közelség-távolság szabályozására.
-ösztönzi a kliens önfeltárását
7.) A kiegyensúlyozott kapcsolatvezetés érdekében a segítő folyamatos
önreflexiót végez az egyes találkozások között, melyben áttekinti a
lezajlott beszélgetéseket:
8.)A segítő következetes: a közösen kialakított cél irányába vezeti a
kapcsolatot; ugyanakkor rugalmas is: ha menet közben új szempontok
vetődnek fel, szükség szerint és s klienssel egyeztetve módosít, vagy új
szerződést köt.
9.)A segítő beszélgetés tematikájától függően változnak a segítő intervenciói
és módszerei:
13.) Mit jelent a kliens empatikus megértése?
-az empátia a megértés egy formája, több mint egyszerűen a kliens szavainak megértése, a segítő kapcsolat, a miliö-teremtés legfontosabb eleme.
-az empátia azt jelenti, hogy a segítő képes előítéletek nélkül, átmenetileg a kliens élményvilágában mozogni óvatosan, hogy megértse, hogy a kliens mit él át, mit érez, hogyan észleli saját viselkedését
-az empatikus megértés állapotában a segítő
-olyan csatornákat nyit meg magában, melyeken át a kliens eljuttathatja hozzá érzéseit
-képes ráhangolódni a kliens legbensőbb világában végbemenő
-folyamatokra, az általa átélt élményekre és megfogalmazni a maga
számára anélkül, hogy elveszítené saját énje különálló identitását
-a szubjektív élményként jelentkező kísérleti megértéseit megosztja a
klienssel - ez a megértések próbája
|